Opis szkolenia i cel
Szkolenie będzie prowadzone przez prawnika. Szkolenie jest poświęcone prawnym elementom reklamacji i ma on na celu:
- przedstawienie regulacji prawnych związanych z procesem reklamacji,
- praktyczne omówienie postępowania z klientem od momentu złożenia reklamacji do jej finalnego rozpatrzenia,
- omówienie problemów powstających przy rozpatrywaniu reklamacji,
- poznanie odpowiedzialności sprzedawcy w sytuacji, gdy towar jest wadliwy lub niezgodny z umową,
- przedstawienie polubownego oraz sądowego procesu rozstrzygania reklamacji.
Korzyści dla uczestników
- poznanie podstawowych pojęć występujących w procesie reklamacyjnym
- zrozumienie zasad odpowiedzialności odszkodowawczej
- zyskanie informacji w zakresie reklamacji w prawie europejskim
- zdobycie kompetencji wymaganych przy profesjonalnej komunikacji interpersonalnej w procesie reklamacyjnym
- wypracowanie sposobu na radzenie sobie z zastrzeżeniami klientów i zarządzanie emocjami
Program
Prawne elementy postępowania w zakresie reklamacji
- Wstęp:
- wprowadzenie,
- wyjaśnienie pojęć: przedsiębiorca a konsument, sprzedawca a kupujący, producent oraz inne podmioty występujące w procesie,
- znaczenie umowy sprzedaży dla definicji rękojmi i gwarancji:
- relacja do odpowiedzialności na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej, ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wywołaną przez produkt niebezpieczny (np. problematyka tzw. sprzedaży akwizycyjnej),
- możliwości modyfikacji zakresów odpowiedzialności w przypadku B2B w odniesieniu do handlu międzynarodowego (Konwencja Wiedeńska o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów 1980 roku)
- Problematyka wzorców umownych stosowanych w praktyce:
- pojęcie oraz ramy regulacyjne,
- prezentacja wybranych klauzul umownych, które są stosowane w umowach sprzedaży oraz w treści gwarancji udzielanych kupującemu,
- możliwość uchylania skuteczności klauzul występujących w obrocie,
- stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Realizacja uprawnień kupującego z rękojmi oraz gwarancji:
- relacja pomiędzy rękojmią i gwarancją w umowie sprzedaży, dostawy i o dzieło,
- wada fizyczna a wada prawna,
- pojęcie niezgodności towaru z umową wg ustawy o sprzedaży konsumenckiej,
- podmioty uprawnione do składania reklamacji z rękojmi lub gwarancji jakości,
- treść reklamacji,
- czas dochodzenia uprawnień reklamacyjnych a problematyka przedawnienia,
- znaczenie wszczęcia postępowania przed sądem polubownym, mediacji oraz postępowania przed sądem powszechnym dla losów reklamacji,
- Odpowiedzialność odszkodowawcza związana z wadą towaru.
- podmioty uprawnione do zgłaszania takich roszczeń, przesłanki odpowiedzialności sprzedawcy lub gwaranta – producenta.
- możliwość zabezpieczenia interesów ekonomicznych sprzedawcy i producenta poprzez zawarcie umowy ubezpieczenia – przykłady.
- Reklamacja w prawie europejskim:
- prezentacja podstaw prawnych odpowiedzialności reklamacyjnej w prawie wspólnotowym – znaczenie dla praktyki,
- Europejskie Prawo Kontraktów (CoPECL) a sprawa reklamacji – to co niezbędne dla profesjonalisty obrotu towarowego,
- wszystkie zagadnienia będą poparte relewantnym orzecznictwem sądów powszechnych, czego wybór otrzymają uczestnicy w materiałach szkoleniowych.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń pod numer 668 199 917, napisz e-mail: szkolenia@crmdoradztwo.pl