Obsługa reklamacji

Opis szkolenia i cel

Szkolenie będzie prowadzone przez prawnika. Szkolenie jest poświęcone prawnym elementom reklamacji i ma on na celu:

  • przedstawienie regulacji prawnych związanych z procesem reklamacji,
  • praktyczne omówienie postępowania z klientem od momentu złożenia reklamacji do jej finalnego rozpatrzenia,
  • omówienie problemów powstających przy rozpatrywaniu reklamacji,
  • poznanie odpowiedzialności sprzedawcy w sytuacji, gdy towar jest wadliwy lub niezgodny z umową,
  • przedstawienie polubownego oraz sądowego procesu rozstrzygania reklamacji.

Korzyści dla uczestników

  • poznanie podstawowych pojęć występujących w procesie reklamacyjnym
  • zrozumienie zasad odpowiedzialności odszkodowawczej
  • zyskanie informacji w zakresie reklamacji w prawie europejskim
  • zdobycie kompetencji wymaganych przy profesjonalnej komunikacji interpersonalnej w procesie reklamacyjnym
  • wypracowanie sposobu na radzenie sobie z zastrzeżeniami klientów i zarządzanie emocjami

Program

Prawne elementy postępowania w zakresie reklamacji

  1. Wstęp:
    • wprowadzenie,
    • wyjaśnienie pojęć: przedsiębiorca a konsument, sprzedawca a kupujący, producent oraz inne podmioty występujące w procesie,
    • znaczenie umowy sprzedaży dla definicji rękojmi i gwarancji:
      • relacja do odpowiedzialności na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej, ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wywołaną przez produkt niebezpieczny (np. problematyka tzw. sprzedaży akwizycyjnej),
      • możliwości modyfikacji zakresów odpowiedzialności w przypadku B2B w odniesieniu do handlu międzynarodowego (Konwencja Wiedeńska o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów 1980 roku)
  2. Problematyka wzorców umownych stosowanych w praktyce:
    • pojęcie oraz ramy regulacyjne,
    • prezentacja wybranych klauzul umownych, które są stosowane w umowach sprzedaży oraz w treści gwarancji udzielanych kupującemu,
    • możliwość uchylania skuteczności klauzul występujących w obrocie,
    • stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  3. Realizacja uprawnień kupującego z rękojmi oraz gwarancji:
    • relacja pomiędzy rękojmią i gwarancją w umowie sprzedaży, dostawy i o dzieło,
    • wada fizyczna a wada prawna,
    • pojęcie niezgodności towaru z umową wg ustawy o sprzedaży konsumenckiej,
    • podmioty uprawnione do składania reklamacji z rękojmi lub gwarancji jakości,
    • treść reklamacji,
    • czas dochodzenia uprawnień reklamacyjnych a problematyka przedawnienia,
    • znaczenie wszczęcia postępowania przed sądem polubownym, mediacji oraz postępowania przed sądem powszechnym dla losów reklamacji,
  4. Odpowiedzialność odszkodowawcza związana z wadą towaru.
    • podmioty uprawnione do zgłaszania takich roszczeń, przesłanki odpowiedzialności sprzedawcy lub gwaranta – producenta.
    • możliwość zabezpieczenia interesów ekonomicznych sprzedawcy i producenta poprzez zawarcie umowy ubezpieczenia – przykłady.
  5. Reklamacja w prawie europejskim:
    • prezentacja podstaw prawnych odpowiedzialności reklamacyjnej w prawie wspólnotowym – znaczenie dla praktyki,
    • Europejskie Prawo Kontraktów (CoPECL) a sprawa reklamacji – to co niezbędne dla profesjonalisty obrotu towarowego,
    • wszystkie zagadnienia będą poparte relewantnym orzecznictwem sądów powszechnych, czego wybór otrzymają uczestnicy w materiałach szkoleniowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Zadzwoń pod numer 668 199 917, napisz e-mail: szkolenia@crmdoradztwo.pl